Ne propustite!

Izbor najnovijih priča i savjeta za bezbrižnu svakodnevicu.

Sve ce biti u Redu | Triglav.hr

Klima u automobilu: kada i kako je koristiti?

Kada se tijekom ljetne vrućine smjestite u pregrijan automobil, želite i očekujete da će ga klima-uređaj učinkovito i što brže rashladiti. No, znate li kako pravilno koristiti klima-uređaj kako ne bi negativno utjecao na vaše zdravlje i na rad vozila? Pročitajte nekoliko praktičnih savjeta za ispravnu uporabu klime u automobilu.

Pravilna uporaba klima-uređaja ključna je za vaše dobro osjećanje, zdravlje, a na kraju i za funkcionalno stanje automobila. Zato je važno znati kada ga uključiti, kada ne te na koju temperaturu ga postaviti.

Ako su s vama u automobilu djeca, starije osobe ili životinje koje su osjetljivije na temperaturne promjene, morate biti posebno pažljivi pri podešavanju jačine i smjera hlađenja.

Korištenje klime po etapama vožnje

Slijedite kratki vodič za pravilnu uporabu klime i saznajte na što trebate obratiti pozornost u različitim fazama vožnje. Uvijek morate uzeti u obzir tko sve putuje s vama te prema tome prikladno planirati polazak. Djeca, stariji i kućni ljubimci posebno su osjetljivi na vrućinu, stoga budite osobito oprezni u tim slučajevima.

Prije polaska na put

Bez obzira na to koji tip klima-uređaja imate u automobilu, vozilo prije vožnje treba provjetriti. Ako je moguće, premjestite ga nakratko u hladovinu. Ako nemate vremena čekati desetak minuta da se automobil u sjeni dobro provjetri, stručnjaci savjetuju da barem na nekoliko minuta prije vožnje otvorite prozore, a po mogućnosti i prtljažnik. Tako ćete ispustiti vrući zrak iz vozila, pa će se ono kasnije, kada uključite klimu, brže ohladiti.

Vrućina izrazito opterećuje naše tijelo, stoga pokušajte izdvojiti barem pet minuta za prozračivanje automobila.

Početak puta

Kada uključite klima-uređaj, zatvorite prozore i dovod vanjskog zraka. Klimu postavite tako da zrak kruži unutar kabine. Time ćete spriječiti ulazak vrućeg vanjskog zraka, koji bi ponovno zagrijavao unutrašnjost automobila. Tako će se zrak u kabini najbrže rashladiti na željenu temperaturu. Prevelike temperaturne razlike mogu uzrokovati prehlade, upale sinusa i glavobolje.

Optimalna temperatura koju bi klima-uređaj trebao postići jest između 21 i 23 stupnjeva Celzijusa. Ipak, tu vrijednost treba prilagoditi vanjskoj temperaturi.

Tijekom vožnje

Važno je pravilno podešavanje klima-uređaja, koje treba uskladiti s temperaturom zraka. Stručnjaci preporučuju da razlika između vanjske i unutarnje temperature ne bude veća od sedam stupnjeva Celzijusa. Tako ćete izbjeći temperaturni šok prilikom izlaska iz automobila.

Parkiranje

Odvojite vrijeme i pronađite prikladno parkirno mjesto, ako je moguće, u sjeni ili garaži. Također je korisno prekriti vjetrobransko staklo reflektirajućom zaštitom koja će spriječiti prebrzo zagrijavanje unutrašnjosti vozila.

Staklo oštećuje i toplina, posebno ako su na njemu već prisutna mikropuknuća od kamenčića tijekom zime. Ako se istovremeno izloži visokoj vanjskoj temperaturi i hladnoći klima-uređaja, oštećenja se mogu proširiti.

Ključna je i pravilna usmjerenost ohlađenog zraka. On ne smije puhati izravno u vas ili druge putnike, već treba kružiti kroz kabinu. Otvori za ventilaciju trebaju biti usmjereni dalje od glave i drugih dijelova tijela – prema prozorima ili, još bolje, prema stropu, odakle se hladan zrak odbija i ravnomjerno širi po prostoru.

Klima i potrošnja goriva

Pravilno podešena klimatizacija važna je za učinkovitu vožnju automobilom – kako zbog potrošnje goriva, tako i zbog utjecaja na snagu motora.

Njemački auto klub ADAC ustanovio je da uključena klima u prosjeku povećava potrošnju goriva za 10 do 15 posto.

Automatske klime troše znatno manje goriva nego poluautomatske ili ručne. Račun za gorivo povećavaju samo za pet do šest posto. Poluautomatske klime, kod kojih morate sami podešavati ventilator, troše nešto više goriva, ali su zato jeftinije pri kupnji automobila. Ručne klime troše iznadprosječno puno goriva, osobito u gradskoj vožnji, dok je potrošnja manja izvan grada.

Održavanje klime

Dobro je da još prije ljetne sezone provjerite ispravnost klime u svom automobilu. Glavni znak da s klimom nešto nije u redu jest to što ne rashlađuje unutrašnjost na željenu temperaturu, ili uopće ne hladi.

Klimu bi trebali pregledavati stručnjaci barem svake dvije godine, a ako godišnje prelazite više od 30.000 kilometara – preporučuje se godišnji servis.

Nakon servisa, u kojem se mijenja i filter, klima će raditi optimalno. Izbjeći ćete i neugodne mirise te povezane opasnosti, poput razvoja raznih mikroorganizama.

Vrlo važno upozorenje: unutrašnjost automobila se na vrućini izrazito brzo zagrije. Zato nikad ne ostavljajte nikoga u vozilu – ni djecu, ni kućne ljubimce, ni starije osobe – čak ni na nekoliko minuta!

Prema podacima HAK-a, pri samo 20 stupnjeva Celzijusa temperatura unutar auta na suncu u roku jednog sata može narasti do 46 stupnjeva.

Temperatura u automobilu može opasno porasti i izvan ljetnih mjeseci. Ljeti se lako popne i do 70 stupnjeva Celzijusa.

Zbog visoke temperature može doći do toplinskog udara kod putnika, a u najtežim slučajevima i do smrti. Zato pazite na sebe i druge, a klimu koristite na način koji će biti ugodan i siguran i za putnike i za vaše vozilo.

Automobilsko staklo posebno je osjetljivo na ekstremne zimske i ljetne temperature. Kako vas eventualno oštećenje ne bi skupo koštalo, odaberite odgovarajuće osiguranje automobila.

Izvor: Vse bo v redu

TEST BANNER

Ne propustite!

Izbor najnovijih priča i saveta za bezbrižnu svakodnevicu.

Prijava na newsletter